Siden
oprettet
9. juni 2009


Siden
opdateret
30. juli 2019

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

Ledvogne KS 801-900


På baggrund af de gode erfaringer med en prøvevogn besluttede Københavns Sporveje at anskaffe 100 ledvogne fra den tyske vognfabrik Uerdingen, DüWag i Düsseldorf.

Vognene blev leveret i årene 1960-68, men allerede året efter i 1969 begyndte udskibningen af vognene til Alexandria i Egypten. Her beholdt vognene deres numre, mens bomærket KS blev udskiftet med APTA.



KS 801 KS 802 KS 803 KS 804 KS 805
KS 806 KS 807 KS 808 KS 809 KS 810
KS 811 KS 812 KS 813 KS 814 KS 815
KS 816 KS 817 KS 818 KS 819 KS 820
KS 821 KS 822 KS 823 KS 824 KS 825
KS 826 KS 827 KS 828 KS 829 KS 830
KS 831 KS 832 KS 833 KS 834 KS 835
KS 836 KS 837 KS 838 KS 839 KS 840
KS 841 KS 842 KS 843 KS 844 KS 845
KS 846 KS 847 KS 848 KS 849 KS 850
KS 851 KS 852 KS 853 KS 854 KS 855
KS 856 KS 857 KS 858 KS 859 KS 860
KS 861 KS 862 KS 863 KS 864 KS 865
KS 866 KS 867 KS 868 KS 869 KS 870
KS 871 KS 872 KS 873 KS 874 KS 875
KS 876 KS 877 KS 878 KS 879 KS 880
KS 881 KS 882 KS 883 KS 884 KS 885
KS 886 KS 887 KS 888 KS 889 KS 890
KS 891 KS 892 KS 893 KS 894 KS 895
KS 896 KS 897 KS 898 KS 899 KS 900





For at uddanne vognstyrerne til de nye ledvogne udarbejdede Københavns Sporveje denne instruks.

Førerpladsen i ledvognene var langt mere avanceret end i de ældre vogne.

Skilt i ledvognen som orienterede vognstyreren i brug af rulleskiltet på vognens øverste front.


Også publikum skulle informeres om de nye ledvogne i denne brochure fra september 1960.

Her kunne man læse om vognene, og hvordan man steg af og på.

De ufærdige ledvogne blev afleveret via jernbane til Lygten Station og derfra transporteret til Hovedværkstedet. Hovedtype motorvognen har en ledvogn på slæb under remisekørslen fra København L til Hovedværkstedet. Ruten gik ad Nørrebro over Rådhuspladsen og Vesterbrogade (billedet) samt Gasværksvej, Istedgade og Enghavevej. Udateret foto af Torben Liebst.

En del af ledvognene blev færdigmonteret på Københavns Sporvejes hovedværksted. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv.

En næsten færdig ledvogn på Hovedværkstedet. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv.

Ledvogne under montering i Hovedværkstedet inspiceres under et besøg. Foto fra august/september 1967.

Motorbogie til ledvogn beskues. Foto fra august/september 1967.

Bogier til ledvogne opstillet i gården foran Hovedværkstedet. Foto fra august/september 1967.

Den bageste del af en ledvogn, hvor konduktøren hygger sig med en cigar og en snak med en kollega. Udateret foto uden fotografnavn. Egen samling.

Ledvognene blev af flere omgange transporteret fra Nørrebro remise til jernbaneterrænet ved Lersøen for at blive sendt videre til Alexandria. Fra sporene på Nørrebrogade blev der lagt en midlertidig sporkurve for at opnå forbindelse med det gamle linje 19x spor ved Lygten. Foto fra natten mellem den 10. og 11. maj 1971 af John Andersen.

På jernbanesporene blev den videre rangering overtaget af DSB. Foto fra natten mellem den 10. og 11. maj 1971 af John Andersen.

Fra Lersøen blev ledvognene kørt til Frihavnen, hvor de udskibedes til Ægypten. Foto fra natten mellem den 10. og 11. maj 1971 af John Andersen.

Flere foto fra samme nat
Til forsiden

Til toppen

Tilbage