Siden
oprettet
30. oktober 2016


Siden
opdateret
17. januar 2019

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje



Arkitekten Ib Lunding var fra 1925 ansat under stadsarkitekten i København, men drev tillige selvstændig virksomhed. Han havde sit arkitektoniske udgangspunkt i 1920ernes nyklassicisme og blev senere noget påvirket af funktionalismen. Foruden en stribe markante bygninger tegnede han også busser og sporvogne til Københavns Sporveje.

Københavshavns Stadsarkiv har digitaliseret en række af hans tegninger til sporvogne og busser.


Ib Lunding tegnede busser i 1927, hvoraf flere blev fremstillet på Københavns Sporvejes hovedværksted på Triangel-chassiser.


Ib Lundings tegning til Renault-buser, som blev bygget på Københavns Sporvejes hovedværksted i seks eksemplarer i årene 1927-29.


Ib Lundings udkast fra 1928, som blev et mesterværk, der kørte til sporvejsdriften ophør i 1972. Købenshavns Sporveje fremstillede 118 vogne af denne type. Nogle blev til solgt NESA, som blev senere blev overtaget af Københavns Sporveje. Der er i dag bevaret flere vogne af denne type, som kan opleves på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.


Endnu en tegning fra 1930 af mesterværket. Her nummer KS 501.


Tegning af KS 502 fra 1930.


Tegning fra 1929 af kontroller og døre på perron på KS 501.


Detaljeret tegning fra 1930 af frontvæggen i den såkaldte Lundingvogn.


Tegning fra 1930, som viser detaljer fra midterperronen på KS 501.


Detaljeret tegning fra belysningsarmaturene af belysningen på på KS 501.


Endnu en detaljeret tegning på 1929 som viser belysningen på KS 501.


Tegning fra 1930 af bivogn KS 1501.


Endnu en tegning fra 1930 af KS 1501.


Tegning fra 1930 af et tværsnit af KS 1501.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage