Siden oprettet 8. januar 2014

Siden opdateret 31. januar 2023

Til forsiden

Tilbage

Skriv til mig

Fly og luftfart

Hos marskandisere og på loppemarkeder har jeg gennem tiden fundet bl.a. foto af danske fly og luftfart.

Nu prøver jeg på denne vis, om nogle af jer derude kan bidrage med yderligere oplysninger. Skriv også til mig, hvis du har supplerende oplysninger eller kommentarer om tidspunkt, sted, begivenhed o.s.v. Brug venligst fotografiets nummer som reference, når du skriver.

Fotografi Kommentarer
Fly 1
Amatørfotografi, 3 x 5 cm.



Fotografiet er dateret 24. februar 1957 og forestiller et DC7 fra SAS. Billedet er formentlig taget i forbindelse med åbningen af ruten 'jorden rundt via Nordpolen'. København-Anchorage-Tokyo via Nordpolen.

Jacob Ægidius skriver: Flyet er et Douglas DC-7C med kendingsbogstaverne LN-MOD og navnet Guttorm Viking. Anledningen er et stort medie-event 24. februar 1957, hvor det fløj fra Kastrup over Nordpolen til Tokyo.

Den 24. februar 1957 om morgenen forlod DC7-flyet Reidar Viking Haneda-lufthavnen i Tokyo med Kastrup Lufthavn som destination. Få timer senere var der takeoff i Kastrup, hvor Guttorm Viking satte kurs mod Nordpolen og videre til Tokyo. Den danske statsminister H.C. Hansen og den norske udenrigsminister Halvard Lange holdt taler før afgangen, og om bord var en række VIP-gæster anført af danske prins Axel og den norske Kon-Tiki-eventyrer Thor Heyerdahl.

Op imod 500 millioner seere og lyttere over hele verden fulgte radiotransmissionen fra Nordpolen, da de to fly passerede hinanden. Guttorm Viking, der var afgået fra Kastrup, fløj i 3.000 meters højde og nedkastede en metalboks indeholdende en mikrofilm med billeder af forsider fra den 1. januar 1957 fra omkring 700 aviser over hele verden.
Fly 2
Amatørfotografi, 3 x 5 cm.



Ellers samme som ovenstående.
Fly 3
Amatørfotografi, 3 x 5 cm.



Ellers samme som ovenstående.
Fly 4
Kvinde foran SAS OY-KPD, som ifølge det danske luftfartsregister er en Convair CV-440-75 Metropolitan, fremstillet 1956, og taget i brug hos SAS i årene 1957-1969 med navnet Ravn Viking. Udateret foto.
Fly 5
Trafik ved lufthavnen i Kastrup. Bilen til højre i billedet - en Plymouth - bruger jeg også på siderne om biler og bilister, da der er to flere foto af den. Bemærk SAS-bussen i baggrunden med sin karakteristiske kantede front.



Billedet har været klæbet op, men jeg læser dateringen som 12. juli 1953.

Flemming Larsen skriver: Billedet kan ikke være fra før 1958, som er årstallet på de første SAS busser af typen på billedet. 1959 er nok et bedre gæt. Billedet er taget ved den gamle lufthavnsbygning på Flyvervej i Kastrup. Det er den gamle Hangar 1, opført i 1949, der ses i baggrunden. Denne hangar er netop i disse dage ved at blive revet ned.
Fly 6
To-personers biplan. Over vingerne bagest på flykroppen står LLD over korslagt anker og nøgle. I trekanten står RLV. Udateret foto.
Fly 7
DC 3 fly i Kastrup. På snuden af flyet står bogstaverne OT. Udateret privatfoto.

Kenneth Pedersen skriver om flyfoto 7 og 8: Flyet i forgrunden ligner en DC-3, men er faktisk en Lisunov Li-2, en DC-3 bygget på licens i Sovjetunionen, og genkendelig på forklædningerne på motorerne.

Jens Stenholt-Jacobsen skriver: Det drejer sig om en polsk maskine fra LOT, det polske luftfartsselskab. Flytypen Li2 (godt set) og bogstaverne OT på næsen.
Fly 8
Samme som ovenstående. Udateret privatfoto.
Fly 9
Privatfly. Kendingsmærkerne er svære at tyde, men der kan stå 'GCK' eller 'CCK'. På bagsiden af billedet står 'Skagen'. Udateret privatfoto.

Kenneth Pedersen skriver: Flyet er en Skandinavisk Aero Industri KZ-III, et dansk privatfly.
Fly 10
Monoplan med kendingsbogstaverne OY-DNA. Privatfoto dateret Skagen 1948.
Fly 11
SAS-medarbejder stiger fra borde på et SAS DC 4B firemotorers fly i Kastrup. Privatfoto fra august 1960.
Fly 12
Et eksemplar af typen "OV-Flyvebåd (F.B.V), Maagen 3", som blev bygget i en serie på 13 flyvebåde på Orlogsværftet i København. Flyene var i tjeneste i 1914-1919 og blev brugt som skole- og rekogniseringsfly. Udateret privatfoto.
Fly 13
Samme som ovenstående. Udateret privatfoto.
Til forsiden

Tilbage

Skriv til mig

Til toppen