Siden oprettet 27. februar 2015

Siden opdateret 7. januar 2018

Til forsiden

Tilbage

Skriv til mig

Skibe, færger og søfolk 2

Hos marskandisere og på loppemarkeder har jeg gennem tiden bl.a. købt fotografier af skibe, færger og søfolk.

Nu prøver jeg på denne vis, om nogle af jer derude kan identificere fartøjerne og personerne. Skriv også til mig, hvis du har supplerende oplysninger eller kommentarer om tidspunkt, sted, begivenhed o.s.v. Brug venligst fotografiets nummer som reference, når du skriver.

Fotografi Kommentarer
Skibe 16
Gedser Rev fyrskib i havn uden overbygning. Udateret foto men stemplet bagpå 'Pressehuset, Læderstræde 10, København K'.
Skibe 17
Isbryder i havn - antageligvis i Aalbog, jvf. bagsideteksten men udateret.




K.B. Hansen skriver: S/S Isbjørn af København. Handelsministeriet, som isbryderne hørte hjemme hos, havde deres skibe oplagt i bøjer i Københavns Sydhavn. Billedet er ikke fra Aalborg, da denne isbryder ligger oplagt i duc d`albe/bøjer, hvilket også fremgår af dens to ankerkæder, der går ret forefter.
Skibe 18
Skibet 'Stella Karina KG 323' til kaj foran B&W på Christianshavn med Christianskirken i baggrunden. Ingen yderligere oplysninger om fotograf eller årstal.
Skibe 19
Ukendt kvinde foran færgen Thor. Udateret foto.

K.B. Hansen skriver: Thor, Fjordrederiet a/s, Næstved, indkøbt i 1939 fra, ex. M/S Thorseng, SFDS; Sydfynske Dampskibsselskab, Svendborg.
Byggeår: 1909
Byggested: Werft Hubertina, Haarlem, Holland
IHK: 75
BT: 53
TDW.: 23

Billedet af M/S Thor er sandsynligvis taget i Karrebæksminde eller nærmere på kajen på Enø, hvor den anløb med badegæster til stranden. Billedet er taget mod øst, da der ingen bro er på billedet. M/S Thor sejlede på ruten Næstved–Karrebæksminde.
Skibe 20
Ukendt skib og udateret foto.

K.B. Hansen skriver: DFDS stykgodsskib på indersiden af Kvæsthusbroen. I højde med skibets bagbords brovinge, ses det, på daværende tidspunkt DFDS hovedkontor.
Det kan være enten M/S Samos, M/S Rhodos, M/S Lemnoseller Melos, som alle var i DFDS flåden fra 1948 – 1968 og som havde enkeltstående master med støttestag. Ud fra ventilationsrørene, der hvor bommene er fastgjort og ventilationstoppen på samme, så kunne det være M/S Lemnos bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri og afleveret til DFDS den 6. januar 1949.
Alle ovennævnte skibe kunne tage 12 passagerer! Prins Knud har været med M/S Lemnos som passager på en rejse i 1949, måske jomfruturen til Middelhavet, hvor skibet betjente DFDS ruten til Levanten og det vestlige Middelhav i tiden fra 1949 – 1967.
Skibe 21
Kvinde foran antageligvis Kong Olav V i Københavns Havn med Amalienborg i baggrunden. Prøv at sammenligne med de to nedenstående foto, selv om det ikke er den samme kvinde. Udateret foto.

K.B. Hansen skriver: Er taget på samme skib som billede nr. 20.
Skibe 22
Kvinde foran færgen Kong Olav V i Københavns Havn med Amalienborg i baggrunden. Udateret foto.

K.B. Hansen skriver: Er taget på samme skib som billede nr. 20.
Skibe 23
Samme kvinde - bemærk halskæden. Udateret foto.

K.B. Hansen skriver: Er taget på samme skib som billede nr. 20.
Skibe 24
Skibet Kurland til kaj med slagside. Udateret fotokort.

K.B. Hansen skriver: S/S Kurland af København, ejet af rederiet Dansk–Fransk, København Kaldesignal.: NBJF
Byggeår: 1919
Byggested: Krimpen an der Yssel, C.v.D. Giessens & Zonens Scheepwerven, Holland
IHK: 850
BT: 1331
TDW.: 2070
Skibe 25
Krydseren Heimdal med besætning. Udateret foto uden andre oplysninger.
Skibe 26
Kaptajn eller styrmand om bord på M.G. Melchior. Skibet sejlede for DFDS mellem København og Frederikshavn. Udateret amatørfoto uden andre oplysninger.
Skibe 27
Beætning og kaptajn samlet på dæk. I huebåndet hos personen med matrushue står 'Grønland'. Udateret fotokort.
Skibe 28
Udflugtsbåd lægger an til Bellevue.
Udateret foto.
Skibe 29
Skibet Pangan. Udateret amatørfoto uden andre oplysninger. Siden nationaliteten Danmark også står malet på skibssiden kunne noget tyde på, at billedet er taget under Første Verdenskrig.

K.B. Hansen skriver: M/S Pangan af København, ejet af ØK, Østasiatiske Co., København.
Kaldesignal : NTCL
Art, takling, materiale m.m.: 2m – stl. – 5BH. – Awng. D. – Elek. L.
Ombygget fra dampskib til motorskib i 1915.
Motor Hk: 2000 med damp, 1670 med diesel
Byggested og år: Barclay, Curle & Co., Whiteinch, Glasgow – 1909
Maskine: Tripleekspansion dampmaskine af værftets type med 3 kedler. Ombygget 1915 til motorskib med 6 cyl. 4SA B&W motor fra Barclay, Curle & Co.
Klassifikationsselskab: Lloyds Register
BT.: 3487
NT.: 2224
Tdw.: 4950
Dim. i fod.: Lgd. 330.2, Brd. 47.3, Dybg. 25.3 (28.9)
Skibets fører i 1915 og 1916: F.Grue i 1917, og 1918: H.Harder
Skibe 30
Fotokort af en stribe skibe i havn. Kortet er sendt fra Aarhus i 1909 fra Anna Ludvigsen til pastor Laursens datter Inga i Søndergadegade 70, også i Aarhus. Så motivet antages at være fra havnen i Aarhus.
Til forsiden

Tilbage

Skriv til mig

Til toppen