Siden
oprettet
15. september 2004


Siden
opdateret
28. august 2018

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

De kjøbenhavnske Sporveje/
Københavns Sporveje

Bygget af Scandia og i 1905-08 leveret til De kjøbenhavnske Sporveje. I 1910 forsynet med perronskærme og i 1927-28 ombygget med lukkede forlængede perroner. Udrangeret i 1956-66. Solgt til Ålholm Automobilmuseum i 1969, og kom senere til Omstigningsklubben i Skælskør. 29. september 2011 blev den overdraget til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og er i disse år under renovering hos SHS Bornholm, hvor den tilbageføres til sit udseende som skærmvogn efter ca. 1910. Forventes færdig i sommeren 2016.

Vogn 267

KS 267 i remise. Foto fra 1967 af Jesper Reinfeldt.

KS 267 på endestationen på Kongens Nytorv. Udateret foto af Torben Liebst.



Foto fra 29. september 2011 af Kurt Berg.

Foto fra 29. september 2011 af Kurt Berg.

Foto fra 29. september 2011 af Kurt Berg.

Foto fra 29. september 2011 af Peer Kurland.

Foto fra 29. september 2011 af Peer Kurland.

Foto fra 29. september 2011 af Peer Kurland.

Foto fra 29. september 2011 af Peer Kurland.

Foto fra 29. september 2011 af Per Alstrup.

Foto fra 29. september 2011 af Per Alstrup.

Foto fra 29. september 2011 af Per Alstrup.

Foto fra 29. september 2011 af Per Alstrup.

Perronskærmen fra KS 267 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Sporvejshistorisk Selskab besluttede i 2012, at renovere KS 267 tilbage til det udseende den havde efter ca. 1910, hvor de åbne forperroner blev ombygget til lukkede efter tegninger af arkitekten Knud V. Engelhardt. Arbejdet udføres af en række frivillige medlemmer på Bornholm, hvorefter KS 267 blev fragtet til Østermarie sammen med to tidligere motorvogne fra Frederiksberg. Det meste af arbejdet udføres af frivillige, mens der samtidig blev indledt et samarbejde med smedevirksomheden Trio i Neksø, som skal bygge nye undervogne, og med Ølene Snedkeri, der står for de finere snedkerarbejde med bl.a. fremstilling af de nye lukkede perronskærme.

Arbejdet skrider roligt frem, og vognstyrer.dk besøgte sommeren 2013 den gamle foderstofhal i Østermarie for at hilse på.

Vognkassen har stadig sit seneste nummer 267, men det vil senere blive ændret til det oprindelig 567. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Alt er fjernet fra forperronen, så den kan genopbygges i sit oprindelige udseende. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

En af drivkræfterne bag projeket er Jesper Reinfeldt, som her sidder og arbejder med vognens bærende kronstruktioner. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Billedet giver et indtryk af, hvor meget der er fjernet på vognen. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Næsten al maling er fjernet, men de fleste beslag er rimeligt velbevarede. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Endnu et billede af interiøret. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

En af de nyfremstillede skærme, som oprindeligt blev indført for at beskytte det kørende personale - og passagerer mod vejrliget. Skærmet skal havde glasruder, inden den monteres. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

I værkstedet står der også lidt sporvognshygge som dette gamle såkaldte smørrebrædt fra linje 15. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Lidt flere skilte og tegninger på væggen er med til at løfte stemningen. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Arbejdet undervejs er løbende blevet dokumenteret, så besøgende kan danne sig et indtryk af, hvad der er nået indtil. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Som den står der, ser den kommende KS 567 stadig ud til at trænge til en kærlig hånd og nogle 'smådele' hist og her. Men arbejder skrider roligt frem. Foto fra 31. juli 2013 af Michael Olsen.

Den næsten færdige undervogn til KS 567. Foto fra 14. december 2013 af jesper Reinfeldt.

Detaljer af undervognen. Foto fra 14. december 2013 af Jesper Reinfeldt.

Arbejdet på vognkassen skrider frem, og den er nu udstyret med perronskærm. Foto fra 14. december 2013 af Jesper Reinfeldt.

KS 567 har fået monteret tagenden, som stammer fra KS 29. Foto fra 11. februar 2014 af Jesper Reinfeldt.

26. maj 2017 blev KS 567 leveret til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, efter flere års restaurering af det dygtige hold på Bornholm. Her ses den på prøvetur. Foto fra 27. maj 2017 af Sebastian Berthelsen.

Samme som ovenstående. Foto fra 27. maj 2017 af Sebastian Berthelsen.

Det flot renoverede vogntog på Skjoldenæsholm. Udateret foto af Per Alstrup.

KS 567 i al sin stråleglans på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Foto fra 28. juli 2018 af Michael Olsen.

Samme som ovenstående.

KS 567 i museumsgaden. Foto fra 28. juli 2018 af Erik Hjetting.
Til forsiden

Til toppen

Tilbage