Siden
oprettet
28. oktober 2008


Siden
opdateret
8. maj 2023

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

1920-1958
Linje 16 oprettedes 15. oktober 1920 med en rute fra Skodsborggade på Nørrebrogade ad Frederiksborggade, Nørre Voldgade, Vester Voldgade, Rådhuspladsen, Vesterbrogade, Gasværksvej, Istedgade, Enghave Plads, Ny Carlsberg Vej, Vester Fælledvej til Vestre Kirkegård. Uden for kirkegårdens åbningstid vendte linje 16 på Enghave Plads.

1. februar 1921 blev den nordlige del forlænget ad Nørrebrogade og Frederiksborgvej til Bispebjerg, og igen i maj 1924 helt frem til Søborg Torv.

Linje 16s farver var først sort skrift på hvid bund, men 3. juli 1927 ændredes de til gul skrift på hvid bund.




Søborg Torv

Søborg Hovedgade ved Søborg Torv

Søborg Hovedgade ved Frødings Allé

Søborg Hovedgade

Søborg Hovedgade ved Plantevej

Søborg Hovedgade ved Søborghus

Frederiksborgvej ved Holbergskolen

Bispebjerg

Frederiksborgvej ved Frederikssundsvej

Nørrebro Station

Dronning Louises Bro

Søtorvet

Frederiksborggade

Nørreport

Nørrevoldgade ved Jarmers Plads

Rådhuspladsen

Vesterbrogade ved Axeltorv

Vesterbrogade ved Frihedsstøtten

Carlsbergbroen

Vigerslev Allé

Vestre Kirkegård




1958-1970
Den sydlige del blev forlænget den 21. juli 1958 ad Enghavevej til Mozarts Plads, mens den nordlige del 1. maj 1962 afkortedes til Emdrupvej. 17. oktober 1965 blev en mindre ændring taget i brug, idet ruten via Axeltorv og Jernbanegade til Rådhuspladsen blev omlagt ad Vesterbrogade direkte til Rådhuspladsen, hvor skinner var lagt ud midt på pladsen. Den sidste ændring trådte i kraft den 13. oktober 1968, hvor den sydlige endestation flyttedes til Toftegårds Plads. Ruten gik fra Enghave Plads ad Ny Carlsberg Vej, Vester Fælledvej og Vigerslev Allé. Strækningen er ikke vist på kortet herover, men der er nedenstående henvisninger.

Den 26. april 1970 blev linje 16 omstillet til busdrift.



Emdrupvej

Bispebjerg

Frederiksborgvej ved Rønningsvej

Frederiksborgvej

Frederiksborgvej ved Tuborgvej/Tomsgårdsvej

Frederiksborgvej ved Frederikssundsvej

Frederikssundsvej

Nørrebro Station

Nørrebrogade ved Hyltebro

Nørrebrogade ved Nørrebros Runddel

Nørrebrogade ved Sjællandsgade

Nørrebrogade ved Fælledvej

Nørrebrogade ved Ravnsborggade

Dronning Louises Bro

Frederiksborggade

Frederiksborggade ved Nørreport

Nørreport

Nørre Voldgade ved Teglgårdsstræde

Nørre Voldgade ved Jarmers Plads

Rådhuspladsen

Jernbanegade

Axeltorv

Vesterbrogade ved Frihedsstøtten

Vesterbrogade ud for Sankt Jørgens Allé

Vesterbros Torv

Gasværksvej

Istedgade ved Gasværksvej

Enghave Plads

Enghavevej ved Vigerslev Allé

Enghavevej ved Enghavevej remise

Enghavevej ved Bavnehøj Allé

Enghavevej ved viadukten

Mozarts Plads
Ny Carlsberg Vej

Carlsbergbroen

Vester Fælledvej

Vigerslev Allé

Molbechsvej

Toftegårds Plads




Remisekørsel

Kavalkaden på linje 16

Skilte fra linje 16




Notits fra 14. oktober 1920 i Social-Demokraten, som oplyser om den nye linjes åbning.


Tre sporvejsfunktionærer på linje 16 holder rygepause. Billedet kan enten være taget på en af endestationerne eller i en remisegård. På papskiltet i vinduet står Søborg, mens linjeskiltet har sort skrift. Så billedet er taget i årene 1924-27. Originalfoto i eget arkiv.



Særkøreplan for linje 16 fra maj 1924. Køreplanen er venligst stillet til rådighed af Steen Esbensen.


Københavns Sporveje oplyser om linjeændringen.


Brochure fra 1962, der fortæller om afkortningen af linje 16 fra Søborg Torv til Emdrupvej.



Affografering af opslag, der orienterer om ændringen af linje 16.


Sommerkøreplan fra 1965.



Vinterkøreplanen fra 1965 oplyste om de ændringer, der var sket på linje 16, så man kørte direkte ad Vesterbrogade til Rådhuspladsen i stedet for at køre via Axeltorv og Jernbanegade. På Rådhuspladsen var alle sporvognesskinner fra denne dag flyttet ud midt på pladsen. Køreplan fra Steen Esbensens arkiv.



Valby Remise
Linje 16 vogne i Valby Remise. Foto fra 20. juni 1965 af Erik Reimann.

Enghave Remise
Vogntog på linje 16 i Enghave Remise. Foto fra 9. august 1963 af Erik Reimann.

Enghave Remise
Enghave Remise. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv.

Enghave Remise
Og så kører linje 16 i remise, her Enghave Remise. Frontskiltene er af klaptypen, som blev anvendt, mens linje 16s vogne kørte natlinje F. Denne kørsel ophørte i 1958, men skiltene eksisterede i nogle få år efter. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. Tak til Mogens Lilja for oplysninger.


Stoppestedsskilt fra linje 16 med hvad, der ligner et skudhul. Jeg ved ikke, hvor skiltet har siddet, eller om historien bag skudhullet, der formentlig stammer fra besættelsestiden.



Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.




Intern køreplan i lamineret plastlomme og metal.
Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage