Siden
oprettet
9. februar 2009


Siden
opdateret
4. april 2017

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

1911-1927
Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 8 uændret, dog blev den sydlige endestation flyttet 12. maj 1914 fra Rådhuspladsen til Havnegade via Slotsholmen, Holmens Kanal, Holbergsgade og Herluf Trollesgade. Returkørslen fra Havnegade skete ad Cort Adelersgade til Holbergsgade.

Farverne var uændrede med hvid skrift på grøn bund.

Restriktionerne under Første Verdenskrig betød, at linje 8 i perioder blev indstillet eller afkortet, og linjen fik 1. juni 1915 endestation på Rådhuspladsen.



Niels Ebbesensvej ved H.C. Ørstedsvej

Rådhuspladsen

Holbergsgade

Herluf Trollesgade

Havnegade

Cort Adelers Gade




1927-1936
Den næste store ændring kom 27. juli 1927, hvor den sydlige del blev forlænget over Slotsholmen og Knippelsbro ad Torvegade og Prinsessegade til Bodenhoffs Plads med returkørsel ad Burmeistergade.

Endnu en stor ændring kom 28. december 1933 hvor den nordlige del ændredes, så den fra Stormgade nu gik ad Vestre Boulevard (i dag H.C. Andersens Boulevard), Gyldenløvesgade, Åboulevarden, Rantzausgade og Borups AllÚ til en sløjfe ved Hillerødgade.

Endelig blev den nordlige del forlænget 15. maj 1936 ad Borups AllÚ og Frederikssundsvej til Brønshøj Torv.



Stormgade

Torvegade




1936-1965
Herefter lever linje 8 et roligt liv, bortset fra 16. oktober 1953, hvor den nordlige del afkortes til en ny endestation ved Degnemose AllÚ.

1. maj 1965 omstilles linje 8 til busdrift.



Degnemose AllÚ

Frederikssundsvej

Bellahøj

Ågade ved Hornbækgade

Borups AllÚ ved Hillerødgade

Borups AllÚ ved Fuglebakken station

Borups AllÚ

Rantzausgade ved Jagtvej

Rantzausgade ved Hans Egedes Gade

Rantzausgade ved Griffenfeldsgade

Gyldenløvesgade ved Søpavillonen

Gyldenløvesgade ved Farimagsgadekrydset

Rådhuspladsen

H.C. Andersens Boulevard

Stormgade

Stormbroen

Vindebrogade

Christiansborg Slotsplads

Børsgade

Knippelsbro

Torvegade

Prinsessegade ved Torvegade

Prinsessegade ved Vor Frelsers Kirke.

Prinsessegade

Prinsessegade ved Refshalevej

Burmeistersgade ved Prinsessegade

Bodenhoffs Plads

Burmeistersgade



Skilte fra linje 8





Københavns Sporveje orienterede passagererne om forlængelsen fra Rådhuspladsen til Havnegade. Egen samling.


Linje 8s nye rute var tegnet med en fed linje på bagsiden. Egen samling.


Også konduktørerne måtte omstille sig til de nye forhold, som denne skrivelse vidner om. Egen samling.


Linje 8 i Sundby Remise. Udateret foto.


Endnu en linje 8 motorvogn ved Sundby remise skiltet som ekstravogn. Foto fra 1965 fra Tommy Jørgensens arkiv.


Udateret avisudklip om linje 8.


Hyldest til linje 8. Udateret avisudklip.


Billed-Bladet tog også en dag med linje 8 og talte med passagererne. Det blev til reportagen 'Skæbner i Linie 8', og bladet lokkede med, at den var spændende som en roman og underholdende som en film. Udateret affotografering.



Linje 8 er omstillet til busdrift og får ny køreplan, da linjen samtidig forlænges til Tingbjerg.


18. august 1968 fejrede Christianshavn sit 350 års jubilæum, og i den forbindelse genopstod linje 8 kortvarigt. Her en række vogne i Sundby remise. Foto fra 1968 af Erik Rene Hansen.



Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.

Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage