Siden
oprettet
11. februar 2009


Siden
opdateret
15. december 2023

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

1911-1917
Efter Københavns Sporvejes overtagelse af De kjøbenhavnske Sporveje fortsatte linje 9 uændret, dog blev den nordlige del af linjen forlænget 1. december 1914 fra Lille Vibenshus ad Jagtvej til en ny endestation ved Hornbækgade.

På sommersøndage i 1915 og 1916 kørte herfra ekstravogne til Charlottenlund.

Farverne var uændrede med hvid skrift på grøn/rød bund.



Knippelsbro

Torvegade




1917-1939
I 1917 blev kørslen til Christianshavn indstillet, og den nye endestation blev Holmbladsgade. I 1919 blev den nordlige del af linjen i 1919 forlænget til Valby Station.

Året efter, i 1920, afkortedes linjen til kun at køre fra Slotskroen ved krydset Vesterbrogade/Pile Allé til Holmbladsgade.

I 1939 forlængedes den sydlige del til Sundby i myldretiden.



Slotskroen

Allégadekrydset

Falkoner Allé ved Ågade

Jagtvej ved Stevnsgade

Jagtvej ved Tagensvej

Jagtvej ved Lersø Parkallé

Christiansborg

Knippelsbro

Torvegade

Holmbladsgade





1939-1966
I 1951 blev den nordlige del forlænget fra Slotskroen til en nyanlagt sløjfe ved Kammasvej, og igen i 1958 forlængedes linjen til Toftegårds Plads. Samtidig ophørte myldretidskørslen til Sundby.

30. april 1966 omstilles linje 9 til busdrift.



Toftegårds Plads

Toftegårds Allé ved Rughavevej

Valby Langgade ved Søndre Fasanvej

Valby Langgade ved Gammel Jernbanevej

Valby Langgade ved Skovgårds Allé

Valby Langgade ved Søndermarksvej

Pile Allé ved Søndermarken

Pile Allé ved Vesterbrogade

Pile Allé ved Frederiksberg Runddel

Allégade

Allégade Remise

Allégadekrydset

Falkoner Allé ved Howitzvej

Falkoner Allé ved Frederiksberg station

Falkoner Allé ved Hostrupsvej/Nyelandsvej

Falkoner Allé ved Helgesvej

Falkoner Allé ved Sindshvilevej

Jagtvej ved Jægersborggade

Nørrebros Runddel

Jagtvej ved Universitetsparken

Jagtvej ved Teglværksgade

Vibenshus Runddel

Jagtvej ved Samsøgade

Jagtvej ved Østerbrogade

Lille Vibenshus

Strandboulevarden ved Horsensgade

Strandboulevarden ved Marstalsgade

Strandboulevarden ved Rosenvængets Hovedvej

Strandboulevarden ved Arendalsgade

Østbanegade

Østerport Station

St. Kongensgade ved Øster Voldgade

Kongens Nytorv

Holmens Kanal

Børsbroen

Børsgade

Knippelsbro

Christianshavns Torv

Torvegade ved Ravelinen

Christmas Møllers Plads

Amagerbrogade ved Markmandsgade

Amagerbrogade ved Svinget

Prags Boulevard

Skånegade

Holmbladsgade




Erindringer fra linje 9


Skilte fra linje 9





Sporarbejder på Jagtvej ved Tagensvej inden linje 9s forlængelse fra Lille Vibenshus til Humlebækgade 1. december 1914. Foto fra 11. juni 1914 i egen samling.


Opslag i linje 9, der advarer om smittefaren ved influenza. Foto fra 1935 fra København Museum.


Lundingvogn skiltet som linje 9. Udateret foto af Erik Reimann.


Der blev i sommeren 1958 indsat ekstravogne på linje 9 mellem Århusgade remise og Kammasvej for at aflaste behovet efter nedlæggelsen af linje 18. Skilt i egen samling.


Linje 9 vogne foran Sundby remise. Udateret foto af Erik Reimann.


Samme som ovenstående. Foto fra 7. august 1965 af Ulrich Fröhberg.


Skilte til linje 9 i Valby remise. Foto af Erik Reimann.


Linje 9 vogntog i Århusgade remise. Udateret foto fra Hugo Stangerups arkiv.


Og endnu et par vogntog i Århusgade remise. Udateret foto.




Papskilt fra 1934, der orienterer om ændringer på linje 9s rute.


Nedenstående erindringsglimt om linje 9 er hentet fra bogen Profession Sabotør, udgivet i 2. oplag 1983 af forlaget Fremad. Her beretter hovedpersonen Hugo Horwitz på side 95 om en lang nats overvågning i januar 1945 under åben himmel af en ladning rekylgeværer.




Københavns Sporveje udsender i 1958 denne brochure, der oplyser om forlængelsen fra Kammasvej til Toftegårds Plads.


Sommerkøreplan fra 1965.



Annonce i dagspressen, der oplyser kunderne om de nye tider. Bemærk at de overfyldte sporvogne afløstes af busser med god plads til passagererne.



Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer.

Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage