Siden
oprettet
15. september 2014


Siden
opdateret
22. februar 2016

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje



Herunder er der fotografier af personale fra Københavns Sporveje. Kan du bidrage med oplysninger om personerne, lokaliteten eller tidspunktet, må du meget gerne kontakte mig. Brug evt. billedets nummer som reference. Og på forhånd tak.

Foto 101: Kørende personale holder pause. Foto fra 17. maj 1946 af Börje Gallén, Spårvägsmuseet i Stockholm.

Foto 102: Samme tre herrer. Foto fra 17. maj 1946 af Börje Gallén, Spårvägsmuseet i Stockholm.

Foto 103: Tre funktionærer foran en scrapvogn. Udateret foto Spårvägsmuseet i Stockholm.

Foto 104: Sporvejsfunktionær med tjenestenummer 569. Udateret foto.

Foto 105: Konduktør med tjenestenummer 625. Udateret kabinetsfoto.

Foto 106: Konduktør med tjenestenummer 924. Udateret visitkortfoto.

Foto 107: Sporvejsfunktionær med tjenestenummer 228. Udateret visitkortfoto.

Foto 108: Sporvejsfunktionær med tjenestenummer 40. Udateret visitkortfoto.

Foto 109: Konduktør med tjenestenummer 621. Udateret visitkortfoto.

Foto 110: Konduktør Karl Johan Simonsen til venstre kort før linje 3s omstilling til busdrift. Foto fra april 1968 fra Michael Wettendorffs arkiv.

John Andersen skriver; Du har navnet på den ene af de to til venstre, men du mangler vognstyreren til højre. Det er min far Svend Villy Andersen, tjenestenr. 3290, tiltrådt i tjenesten 3. oktober 1944. Han endte med at køre bus på linie 3. Jeg har et foto magen til, foræret til min far af Michael Wettendorff. Michael var en af to-tre stykker, som interesserede sig meget for sporvogne, og som min far af og til talte med.

Indenfor KS var der mange ansatte, som havde tilnavne/øgenavne lige som på B&W og Helsingør skibsværft - jeg tror, eller kender ihvertfald ikke til min far havde et sådan, men hvis du havde mulighed for at samle disse tilnavne også med de tilhørende anekdoter, ville det være sjovt - det er da også et stykke kulturhistorie. Det er for nogle lidt grænseoverskridende med disse tilnavne, men jeg mener, at der er udgivet en bog om øge/tilnavne fra Helsingør skibsværft.

Anekdoter: Det var en gang omkring 1950, mens selv en 2 øre var noget værd, og der var åbne døre på sporvognene både for og bag. Der steg en dag en ung dame op på forperronen ved motorvognen. Lidt efter kom konduktøren ud til hende, og hun bad om en omstigning og betalte billetten med udelukkende 1 og 2 ører. Konduktøren kikkede lidt forbavset på hånden med alle mønterne, så løftede han hånden sådan lidt op og ned, lidt ligesom for at veje dem. Han kikkede på damen, ned på hånden, op på damen, så tog han en 2 øre og gav denne til damen, idet han sagde: Jeg tror, at der er 2 øre for meget. Damen fik sin omstigning, så kikkede han igen lidt på sin hånd med de mange småmønter, han tog en rask beslutning, og smed alle mønterne ud af den åbne dør. Damen så forbavset på ham og sagde: Skulle De ikke tælle pengene? Jo svarede han, men desværre er vi bagefter køreplanen.

Han lagde selvfølgelig selv beløbet i tasken, men i større mønter, for som han også sagde: Det er lettere at lave optælling, når der ikke er så mange småmønter.

PS. Min mor og far mødte hinanden netop på en sporvogn, så det er ganske rigtigt - der kommer alid sporvogn og en pige til :-)
Til forsiden

Til toppen

Tilbage