Siden oprettet 9. oktober 2008 Siden opdateret 28. november 2013 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns Sporveje![]() 28. marts 1958 røg linje 10 af skinnerne i svinget fra Vigerslev Allé ind på Carlsbergbroen. Det skete formentlig på grund af for høj fart grundet en defekt i bremserne. Sporvognen styrtede ned på skinnerne, hvor det lykkedes nogle årvågne portører at standse et frembrusende eksprestog. En tidligere ansat ved Københavns Sporveje har selv undersøgt omstændighederne omkring ulykken. Han ønsker dog her at berette anonymt: "Et gammelt vogntog bestående af motorvogn 191 og bivogn xxxx ankom rettidigt til Toftegårds Plads, og konduktørerne forlod vogntoget, efter at de sidste passagerer var steget ud. Vognstyreren kørte selv frem til endestationsstoppestedet, efter at den forudgående linie 10 havde forladt pladsen og var på vej mod Emdrup. Da der var fødselsdag i sjakket, blev der indtaget en "lille dram" og et spil whist i marketenderiet i folkerumsbygningen. Det skal her bemærkes, at det var mere en almindeligt dengang. Og i gode kollegaers nærvær blev det lidt over vognens afgangstidspunkt. Sladrehanken, der sad på køretråden, viste 4 minutters for sen afgang. Det gik afsted fra Toftegårds Plads i en rygende fart, og da der ikke var passagerer at optage og ingen skulle af ved stoppestedet ved Sjælør Boulevard, var farten rimelig høj. I øvrigt blev der efter dette uheld lavet et "Fast Stoppested" ved Sjælør Boulevard. Da vogntoget nærmede sig sidste stoppested i Vigerslev Alle, begyndte vognstyreren at bremse, men bremserne løb varme, og der blev ringet nødbrems. Dette var desværre for sent, for motorvognen afsporedes, og koblingen til bivognen sprang. Motorvognen pløjede sig igennem buskadset og ud over jernbaneskråningen. Det videre forløb kan læses i dagspressen fra dengang. Senere blev der lavet en betonmur for at forhindre lignende uheld i svinget fra Vigerslev Allé ind på Carlsbergbroen. Men hvor blev bivognen af? Der findes ikke billeder, der viser bivognen fra dette uheld. Bivognen blev hentet af det bagvedkommende vogntog og rangeret retur til Toftegårds Plads, hvor den blev hentet af en rangervogn fra Valby remise og anbragt der. Det bagvedkørende vogntog blev tilbageholdt på Toftegårds Plads sammen med et andet vogntog, indtil driften igen kunne fortsættes. Alle andre vogntog på linie 10 blev vendt på Enghave plads." ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Til forsiden
Til toppen Tilbage |