Siden
oprettet
15. august 2009


Siden
opdateret
9. oktober 2018

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje

Lundingvogne KS 501-618


Københavns Sporveje besluttede i slutningen af 1920erne selv at bygge en ny serie vogne, og fra 1930 og de næste 10 år leveredes 118 vogne alle fremstillet på Hovedværkstedet.

Vognene kørte stort set alle frem til sporvejsdriftens ophør i 1972, og de fleste blev efter udrangeringen brændt af på Pumpehusvej i Sydhavnen. Dog lykkedes det at bevare en række vogne, der i dag kan ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Vognene kaldtes også Lundingvogne efter arkitekt Ib Lunding, som formgav dem (se mere nederst på siden). Vognene kaldes også bogievogne efter de toakslede bogier.



KS 501 KS 502 KS 503 KS 504 KS 505
KS 506 KS 507 KS 508 KS 509 KS 510
KS 511 KS 512 KS 513 KS 514 KS 515
KS 516 KS 517 KS 518 KS 519 KS 520
KS 521 KS 522 KS 523 KS 524 KS 525
KS 526 KS 527 KS 528 KS 529 KS 530
KS 531 KS 532 KS 533 KS 534 KS 535
KS 536 KS 537 KS 538 KS 539 KS 540
KS 541 KS 542 KS 543 KS 544 KS 545
KS 546 KS 547 KS 548 KS 549 KS 550
KS 551 KS 552 KS 553 KS 554 KS 555
KS 556 KS 557 KS 558 KS 559 KS 560
KS 561 KS 562 KS 563 KS 564 KS 565
KS 566 KS 567 KS 568 KS 569 KS 570
KS 571 KS 572 KS 573 KS 574 KS 575
KS 576 KS 577 KS 578 KS 579 KS 580
KS 581 KS 582 KS 583 KS 584 KS 585
KS 586 KS 587 KS 588 KS 589 KS 590
KS 591 KS 592 KS 593 KS 594 KS 595
KS 596 KS 597 KS 598 KS 599 KS 600
KS 601 KS 602 KS 603 KS 604 KS 605
KS 606 KS 607 KS 608 KS 609 KS 610
KS 611 KS 612 KS 613 KS 614 KS 615
KS 616 KS 617 KS 618




KS 501 under på bygning på Københavns Sporvejes hovedværksted. Foto fra 1929.

Og sådan endte de fleste Lundingvogne som udbrændte vrag på skrotpladsen ved Pumpehusvej. Foto fra august 1969.

Afbrændingerne af Lundingvogne kunne nogle dage samle tilskuere. Udateret fot af Erik Rene Hansen.

Kun nogle få Lundingvogne blev reddet i stedet for at ende sådan. Udateret foto af Erik Rene Hansen.

Arkitekt Ib Lunding, 22. december 1893 - 9. maj 1983, blev ansat i Stadsarkitektens Direktorat i Københavns Kommune i 1925 og blev der til 1965. Sideløbende med sit job lavede han en del opgaver som selvstændig arkitekt. Sin første opgave for Københavns Sporveje var formgivningen af karrosserierne til 19 Triangelbusser. I 1930 var han arkitekten bag de såkaldte Lundingvogne. I 1934 stod han som selvstændig arkitekt for udformingen af Hafniahus i Rønne, som blev bygget for forsikringsselskabet Hafnia. Han har desuden været arkitekt for en lang række andre byggerier.

Billedet herover er en montage, som viser de fælles træk mellem sporvognen og bygningen.

Nedenunder er flere billeder af Hafniahus - alle taget 17. april 2011.









Ib Lunding tegnede blandt mange huse også ejendommen Grønningen 7-9, København, opført 1935-36. Begge nedenstående foto er taget 9. oktober 2018.



Til forsiden

Til toppen

Tilbage